parallax background

Open VLD wil bedrijven op Brussels Airport nog beter ondersteunen, vandaag en in de toekomst

07/07/2020
Nood aan grondige aanpak van droogteproblematiek
02/07/2020
Aandacht voor Luchthaven Zaventem, voor leefbaarheid én economische groei
13/07/2020
 

Tijdens de COVID-19 lockdown-periode is gebleken hoe gevoelig de werking van Brussels Airport is. Van de ene dag op de andere viel de activiteit terug op 5% van het normal. De gevolgen zijn bekend: bedrijven in moeilijkheden, met ontslagen en faillissement tot gevolg. Een zware tol voor de werknemers en hun families in Vlaams-Brabant en daarbuiten. De Open VLD Parlementsleden van het Federaal en Vlaams Parlement hebben daarom een bezoek gebracht aan Brussels Airport. “We willen bij dit bezoek horen en voelen in welke situatie de luchthaven verkeert. Vooral luisteren wat de bedrijven onder mekaar kunnen doen en begrijpen hoe de overheid het beste kan ondersteunen” klinkt het bij de liberalen.

De luchthaven is niet één bedrijf, maar een eco-systeem van meer dan 300 bedrijven. Ze is de 2e economische poort van België, zorgt voor 60.000 directe en indirecte jobs en creëert 2% van het BBP. Door de lockdown en de trage heropstart zal dat in 2020 waarschijnlijk iets hoger dan 1% zijn, een verlies van 50% over het hele jaar. Als er bedrijven beginnen te wankelen zoals SN of vallen zoals Swissport, dan wordt dat eco-systeem verzwakt en riskeert de hele luchthaven onderuit te gaan. “Zo’n scenario moeten we absoluut vermijden” vinden de Parlementsleden.

Open Vld stelt concreet voor om dringend een Rondetafel conferentie te houden met alle bedrijven. Deze heeft als doelstelling om te bekijken welke bedrijven in moeilijkheden zijn, hoe ze best ondersteund kunnen worden en waar ze vooral elkaar kunnen helpen. “Het is niet altijd de overheid die met centen over de brug moet komen, bedrijven kunnen mekaar ook helpen door beter op mekaar af te stemmen en nog beter samen te werken.” vinden de Parlementsleden.

De overheid heeft een belangrijke ondersteunende rol te spelen op vlak van wetgeving, vergunningen en veiligheid. Daar loopt regelmatig ook iets mis. Een voorbeeld uit de praktijk toont dit aan: een cargomaatschappij heeft recent 16 nieuwe geluidsarme toestellen gekocht Acht ervan mogen hier in Zaventem landen, de andere acht niet. Dat laatste komt omdat DGLV nog steeds geen vergunning hiervoor heeft afgeleverd. Ondertussen moet de maatschappij nog steeds enkele vervuilende en lawaaierige toestellen inzetten, iets wat ze eigenlijk niet wil.

De RondeTafel conferentie wordt best verdergezet ook na de Corona-pandemie. De bedrijven op en rond Brussels Airport hebben nood aan duurzaam en regelmatig overleg, dat zal hen sterker maken. De Federale Overheid kan er vertegenwoordigd worden door de Minister van Mobiliteit of Economie, in een ondersteunende rol. Op die manier kan de luchthaven terug groeien met haar activiteiten. Ze zal zorgen voor jobs en welvaart voor vele families in Vlaams-Brabant.